Cutia de viteze

Cutia de viteze este un mecanism responsabil pentru schimbarea cuplului de torsiune în timpul conducerii autovehiculului. Motoarele cu ardere internă sunt caracterizate de o flexibilitate redusă, motiv pentru care au nevoie de o cutie de viteze, a cărei funcție este de a reglementa viteza și frecvența de rotație a roțile de tracțiune.Tipuri de cutii de viteze

  • Mecanică.Procesul de ambreiaj și schimb de viteze depinde în întregime de conducătorul auto.
  • Automată.Raportul de transmisie este ales în mod automat, în funcție de condițiile de conducere.
  • Robotică.Schimbarea de viteze depinde de conducătorul auto, în timp ce ambreiajul este efectuat în mod automat.
  • Cu variator de viteză.Transmisie continuă, care transmite efortul motorului spre roțile de tracțiune în mod direct.

Structura transmisiei automate

  • Transformator hidraulic, care are funcția de transmitere a cuplului de torsiune în condiții de patinare a curelei de transmisie cu motor rece și accelerare din loc.
    • rotor principal;
    • reactor;
    • rotor de turbină;
    • ambreiaj de blocare;
    • ambreiaj cu cursă în gol.
  • Transmisie manuală, responsabilă pentru schimbarea treptată a cuplului și a cuplajului de marșarier:
    • două reductoare planetare;
    • ambreiaj cu fricţiune;
    • ambreiaje de depășire;
    • arbore și tambure de cuplare.
  • Sistem de control, care are funcția de a analiza factorii de funcționare a motorului și de schimbare automată a cuplului de torsiune optim:
    • senzori ai motorului;
    • unitate de control electronic;
    • maneta selectorului de viteze;
    • modul de de distribuție.

Sfaturi pentru utilizarea transmisiei automate

  1. Nu se recomandă folosirea modalității SPORT cu motor rece. Acest lucru poate provoca uzura prematură a transmisiei.
  2. Trebuie evitată patinarea roților. Înainte de a vă deplasa pe drum înghețat, regulați cu multă atenție transmisia și motorul. Derapajul provocă o uzură rapidă a ambreiajului transformatorului hidraulic.
  3. Nu depășiți sarcina maximă admisă. Trebuie reamintit faptul că cutia de viteze are o limită de performanță bine definită. Trebuie să evitați folosirea remorcilor grele cu modelele de autovehicule care nu sunt echipate cu această funcție.
  4. Este interzisă demararea motorului în timpul remorcării unui vehicul cu transmisie automată. Acest lucru poate deteriora grav transformatorul hidraulic.
  5. Amintiți-vă de caracteristicile diferitelor modalități de schimb:
    • Motorul trebuie să fie oprit doar cu regimul „P”;
    • oprirea vehiculului în „N” este posibilă numai după ce apăsați pedala de frână;
    • nu este permisă activarea regimelor „P” și „R”, în cazul în care mașina este în mișcare.
  6. În caz de transmisie manuală este interzisă circularea cu o viteză de peste 20 km / h cu ambreiajul apăsat. Acest lucru conduce la o uzură rapidă a arborilor cu came.
  7. Pe timpul iernii nu este recomandabilă lăsarea autovehiculul „în viteză”.

Defecte ale cutiei de viteze

  • uzura roților dințate și deteriorarea dinților;
  • deplasarea axială a arborilor;
  • uzura lagărelor arborelui;
  • blocajul articulației sferice;
  • gripare ambreiaj;
  • lipsa totală de reacție din partea cutiei de viteze;
  • uzura garniturilor.

Simptomele defectelor cutiei de viteze

  • miros de ars în interiorul vehiculului;
  • zgomot în neutru;
  • vibrație a manetei schimbătorului de viteze;
  • decuplare spontană a vitezei;
  • ambreiaj indistinct sau spontan;
  • scurgeri de ulei;
  • zgomote ciudate în timpul schimbării vitezei.

Cauzele defectelor cutiei de viteze

  • nerespectarea normelor de exploatare;
  • deteriorarea ambreiajelor sincronizatorilor;
  • uzura furcii din cutia de viteze;
  • uzura roților dințate;
  • uzura tijei de schimbare a vitezelor;
  • slăbirea filetelor elementelor de fixare a cutiei de viteze;
  • uzura lagărului arborelui de conducere sau a celui condus;
  • utilizare de piese de schimb și lubrifianți de calitate scăzută;
  • slăbirea filetelor elementelor de fixare a tijei mecanismului de transmisie și a axelor;
  • expirarea duratei de exploatare a sistemului.

Repararea cutiei de viteze

Repararea cutiei de viteze trebuie efectuată la stațiile de deservire tehnică specializate. Procesul de diagnosticare cuprinde: analiza zgomotelor exterioare, verificarea interacțiunii și cuplării axelor, analiza stării transmisiei.

În caz de uzură excesivă a componentelor, se efectuează înlocuirea completă a cutiei de viteze. Merge vorba despre un proces destul de dificil. Este foarte important să fie asigurată conexiunea corectă a cutiei. Pe lângă diagnosticarea tehnică, se efectuează de asemenea și verificarea senzorilor de sistem.

Call Now Button