Cutia de viteze este un mecanism responsabil pentru schimbarea cuplului de torsiune în timpul conducerii autovehiculului. Motoarele cu ardere internă sunt caracterizate de o flexibilitate redusă, motiv pentru care au nevoie de o cutie de viteze, a cărei funcție este de a reglementa viteza și frecvența de rotație a roțile de tracțiune.Tipuri de cutii de viteze
- Mecanică.Procesul de ambreiaj și schimb de viteze depinde în întregime de conducătorul auto.
- Automată.Raportul de transmisie este ales în mod automat, în funcție de condițiile de conducere.
- Robotică.Schimbarea de viteze depinde de conducătorul auto, în timp ce ambreiajul este efectuat în mod automat.
- Cu variator de viteză.Transmisie continuă, care transmite efortul motorului spre roțile de tracțiune în mod direct.
Structura transmisiei automate
- Transformator hidraulic, care are funcția de transmitere a cuplului de torsiune în condiții de patinare a curelei de transmisie cu motor rece și accelerare din loc.
- rotor principal;
- reactor;
- rotor de turbină;
- ambreiaj de blocare;
- ambreiaj cu cursă în gol.
- Transmisie manuală, responsabilă pentru schimbarea treptată a cuplului și a cuplajului de marșarier:
- două reductoare planetare;
- ambreiaj cu fricţiune;
- ambreiaje de depășire;
- arbore și tambure de cuplare.
- Sistem de control, care are funcția de a analiza factorii de funcționare a motorului și de schimbare automată a cuplului de torsiune optim:
- senzori ai motorului;
- unitate de control electronic;
- maneta selectorului de viteze;
- modul de de distribuție.
Sfaturi pentru utilizarea transmisiei automate
- Nu se recomandă folosirea modalității SPORT cu motor rece. Acest lucru poate provoca uzura prematură a transmisiei.
- Trebuie evitată patinarea roților. Înainte de a vă deplasa pe drum înghețat, regulați cu multă atenție transmisia și motorul. Derapajul provocă o uzură rapidă a ambreiajului transformatorului hidraulic.
- Nu depășiți sarcina maximă admisă. Trebuie reamintit faptul că cutia de viteze are o limită de performanță bine definită. Trebuie să evitați folosirea remorcilor grele cu modelele de autovehicule care nu sunt echipate cu această funcție.
- Este interzisă demararea motorului în timpul remorcării unui vehicul cu transmisie automată. Acest lucru poate deteriora grav transformatorul hidraulic.
- Amintiți-vă de caracteristicile diferitelor modalități de schimb:
- Motorul trebuie să fie oprit doar cu regimul „P”;
- oprirea vehiculului în „N” este posibilă numai după ce apăsați pedala de frână;
- nu este permisă activarea regimelor „P” și „R”, în cazul în care mașina este în mișcare.
- În caz de transmisie manuală este interzisă circularea cu o viteză de peste 20 km / h cu ambreiajul apăsat. Acest lucru conduce la o uzură rapidă a arborilor cu came.
- Pe timpul iernii nu este recomandabilă lăsarea autovehiculul „în viteză”.
Defecte ale cutiei de viteze
- uzura roților dințate și deteriorarea dinților;
- deplasarea axială a arborilor;
- uzura lagărelor arborelui;
- blocajul articulației sferice;
- gripare ambreiaj;
- lipsa totală de reacție din partea cutiei de viteze;
- uzura garniturilor.
Simptomele defectelor cutiei de viteze
- miros de ars în interiorul vehiculului;
- zgomot în neutru;
- vibrație a manetei schimbătorului de viteze;
- decuplare spontană a vitezei;
- ambreiaj indistinct sau spontan;
- scurgeri de ulei;
- zgomote ciudate în timpul schimbării vitezei.
Cauzele defectelor cutiei de viteze
- nerespectarea normelor de exploatare;
- deteriorarea ambreiajelor sincronizatorilor;
- uzura furcii din cutia de viteze;
- uzura roților dințate;
- uzura tijei de schimbare a vitezelor;
- slăbirea filetelor elementelor de fixare a cutiei de viteze;
- uzura lagărului arborelui de conducere sau a celui condus;
- utilizare de piese de schimb și lubrifianți de calitate scăzută;
- slăbirea filetelor elementelor de fixare a tijei mecanismului de transmisie și a axelor;
- expirarea duratei de exploatare a sistemului.
Repararea cutiei de viteze
Repararea cutiei de viteze trebuie efectuată la stațiile de deservire tehnică specializate. Procesul de diagnosticare cuprinde: analiza zgomotelor exterioare, verificarea interacțiunii și cuplării axelor, analiza stării transmisiei.
În caz de uzură excesivă a componentelor, se efectuează înlocuirea completă a cutiei de viteze. Merge vorba despre un proces destul de dificil. Este foarte important să fie asigurată conexiunea corectă a cutiei. Pe lângă diagnosticarea tehnică, se efectuează de asemenea și verificarea senzorilor de sistem.